Dlaczego klimatyzacja jest niezbędna do pracy w biurze?

  • by
agentka nieruchomości pokazuje biuro

Coraz częściej biura do wynajęcia wyposażone są w klimatyzację. Nawet jeśli klimatyzacja wiąże się z większymi opłatami za prąd oraz nieco wyższym czynszem to bez wątpienia jest to wydatek, który warto ponieść. Pracodawca ma bowiem obowiązek stworzyć swoim pracownikom dogodne warunki do pracy, a jednym z wymogów jest konieczność zapewnienie odpowiedniej temperatury, adekwatnej do wysiłku wkładanego w realizację zadań. Praca biurowa nie wiąże się z wysiłkiem fizycznym, ale temperatura w biurze nie powinna przekraczać 24 stopni.

Nieodpowiednie warunki pracy przekładają się na niższą efektywność i wydajność prac. W pomieszczeniu, w którym panuje odpowiednia temperatura, pracownicy mogą lepiej skupić na wykonywaniu powierzonych obowiązków. Poza tym klimatyzacja dostarcza świeżego powietrza, a jak wiadomo, pomieszczenia biurowe muszą być dobrze wentylowane. W biurze do wynajęcia z klimatyzacją panują zatem optymalne warunki do pracy – tym bardziej że nowoczesne systemy chłodzące wyposażone są w filtry oczyszczające powietrze oraz systemy nawilżania powietrza, co pozostaje nie bez znaczenia dla komfortu pracowników.

Klimatyzacja w biurze a zasady BHP

Zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 26 września 1997 roku w pomieszczeniach biurowych musi być utrzymana temperatura na poziomie minimum 18 stopni Celsjusza. O warunkach uciążliwych mówimy wtedy, gdy temperatura przekroczy 28 stopni. Wilgotność powietrza należy utrzymywać na poziomie od 40 do 60%. Hałas generowany przez klimatyzację nie powinien przekraczać poziomu 60 dB.

Z klimatyzacji trzeba jednak korzystać z rozsądkiem, a zadana temperatura powinna być o kilka stopni niższa niż na zewnątrz. Należy także pamiętać o regularnym serwisowaniu i czyszczeniu klimatyzacji.